Fysiotherapie- en sponsorprojecten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu Fysiotherapie- en sponsorprojecten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu

Fysiotherapie- en sponsorprojecten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Mei 2008 | Ghana, Bolgatanga

Projecten onder het motto “investeren in investeringen”

Nog een krappe week dat we officieel werkzaam zijn in Bolgatanga en dat betekent dus volle drukte met projecten afronden. Zowel de fysiotherapieprojecten als de sponsorprojecten. Want hoewel het wel de bedoeling was, is dat niet helemaal een en hetzelfde geworden. Na 2 weken observatie in het ziekenhuis zagen we al snel dat we daar ons sponsorgeld niet optimaal zouden kunnen besteden. Het ziet er eigenlijk gewoon prima uit. Natuurlijk valt er altijd wel een apparaat te bedenken dat ontbreekt. Maar echt nódig… nee dat niet.
Wel kunnen we investeren in onze projecten in de vorm van print- en plastificeerkosten. Allereerst hebben we een aantal schema’s gemaakt die gevolgd kunnen worden bij het gebruiken van de pulley en de leg-extension (en dan gericht op een toename van de spierkracht). Deze apparaten worden naar onze mening namelijk niet juist gebruikt. Daarbij hebben we natuurlijk informatie op papier gezet over het belang van het gebruiken van trainingsschema’s. Vervolgens zijn we begonnen met het maken van oefeningen voor lage rugklachten. Met behulp van foto’s en een kleine uitleg daarnaast hebben we 9 oefeningen uitgewerkt. Per pagina wordt er 1 oefening afgebeeld, en iedere behandelkamer krijgt nu 9 platen met oefeningen. Ditzelfde product hebben we vertaald naar “patiëntentaal” en wordt uitgegeven in de vorm van een folder. Het doel is dat de patiënten nu ook thuis gaan oefenen. Een heel experiment want dat principe kennen ze hier nog helemaal niet. Maar de patiënten zijn tot nu toe erg enthousiast. Wat overigens geen garanties geeft, leert zelfs de praktijk in Nederland. Tot slot hebben we er nóg een folder aan vast geplakt: het geven van advies met betrekking tot staan, zitten, bukken, tillen en ADL (Activiteiten Dagelijks Leven) voor dezelfde doelgroep (lage rugklachten). Dit alles wordt gepresenteerd aan de fysiotherapeut en de 2 assistenten en vervolgens proberen wij nog hier en daar vragen te beantwoorden of aan te sturen. En dan is het afwachten of onze inschattingen juist zijn geweest en de projecten aan gaan slaan. Of de praktijk daadwerkelijk is zoals wij deze ingeschat hebben. Dat is dus nog even spannend!!
Een ander klein project hebben we kunnen vinden in het opknappen van de kinderhoek want die ziet er echt dramatisch uit. De kinderen worden hier een half uur aan armen en benen vastgehouden en dan wordt er gemasseerd (?!?!?! Tja, daar ligt wel een project voor een volgende vrijwilliger), en vervolgens is er voor die kinderen niets te zien en niets om mee te spelen. Wij hebben een matrasje en kussentjes aangeschaft, en deze laten voorzien van kleurrijke en vrolijke hoeslakens en kussenslopen. Ook hebben we een gekleurde opbergbak, een loopstoeltje en een paar speeltjes gekocht. Daarnaast hebben we een plaat geverfd die we tegen de muur aanzetten. Helaas mochten we de muur zelf niet verven. Volgende week wordt dit alles gepresenteerd (via Meet Africa) en dan kan ik eindelijk de foto’s laten zien!!

Maar toen was er nog een hoop geld over. Dat klinkt trouwens als klagen, terwijl ik er juist ontzettend dankbaar voor ben :-) Het was wel even een werk om er een geschikt project voor te vinden. Wat hier vooral opvalt is dat mensen allemaal geld willen hebben, maar er niet echt voor werken. Ze zien niet dat ze zélf ook geld kunnen verdienen en kunnen investeren in zichzelf. Er wordt gewacht tot er geld komt, dat wordt opgemaakt, en vervolgens wordt er weer gewacht.. Ik zag dus niets in het idee “geven”, maar wilde het geld liever besteden in de vorm van een investering. Daarnaast wilde ik graag een project waar een van de vrijwilligers bij betrokken zou zijn. Dit omdat diegene weet en ziet waar het geld goed besteed kan worden, in de gaten kan houden hoe dat het ook daadwerkelijk besteed wordt, het geld kan beheren, en tenslotte omdat het ook leuk is voor die vrijwilliger. Ik heb geïnformeerd bij de andere vrijwilligers, en één daarvan (Jitske) had meteen een idee. Zij werkt voor “Single Mothers” (de naam zegt al waar de organisatie voor staat!) en had net een begroting uitgewerkt voor een cursus mandenvlechten. Het was nu alleen wachten op geld. Daar heb ik hen mee geholpen, en afgelopen week is het programma van start gegaan. Twee weken lang krijgen twintig vrouwen een cursus in de nieuwste technieken van het mandenvlechten zodat ze voor zichzelf kunnen (blijven) zorgen. De vrouwen moeten er dus zélf iets aan doen; ze “krijgen” enkel kennis en vaardigheden. En ik zag in 20 vrouwen ook direct 20 families geholpen!!

Hiermee was ik er echter nog niet, en mijn oogjes bleven maar rondkijken. Waarbij ze zich vooral ergerden aan de enorme rotzooi op straat!! Dan heb je zo’n prachtig land en prachtig plaatsje (want dat is Bolgatanga echt wel), en dan wordt al het afval op straat gedumpt. Eeuwig zonde, en bovendien smerig en onhygiënisch. Het trekt veel beesten aan en dat kan vast niet goed zijn voor de gezondheid van de bevolking. Mijn idee was dus om een deel van de stad (rond de horecagelegenheden en fruitkraampjes) te voorzien van containers. In gesprek met Ibrahim van Meet Africa is dit veranderd in containers bij de scholen. Met het idee dat alles begint bij de kinderen/jeugd, zíj moeten het leren want zíj zijn de toekomst. Bovendien zijn er veel vrijwilligers werkzaam op de scholen zodat zij voorlichting over het afval en milieu & gezondheid als onderdeel in hun lessen op kunnen nemen. En het is een mooie binding tussen de scholen en Meet Africa (ook niet onbelangrijk, zeker in dit land).

En toen was ik toe aan de laatste honderdjes. Daarvan worden voetbalshirts gedrukt voor het elftal “Keep the city clean”, wederom gericht op het schoonhouden van de stad. Een groep kinderen houdt georganiseerd om de zoveel tijd een opruiming in hun wijk, en daarbuiten proberen zij te realiseren dat het afval daar ook niet terecht komt. Om het “groepsgevoel” te versterken en ervoor te zorgen dat er veel kinderen in het “team” willen, worden er nu shirtjes gedrukt! Om de groep een identiteit te geven en om het schoonhouden van de stad te promoten. En wederom met kinderen als doelgroep!!

Jaja, dat is toch echt het einde van het verhaal. Er blijft een kleine reserve over voor “je weet maar nooit” en daarvoor heb ik nog een aantal ideeën achter de hand. Die kan ik eventueel via Nederland realiseren met behulp van de vrijwilligers die hier dan nog zitten.

Een flinke update over de projecten. Maar wie vraagt om informatie kan het natuurlijk ook krijgen ;-) Ik heb zelf veel vertrouwen in de projecten en ben er erg tevreden over. Ik hoop dat jullie (en dan vooral diegenen die geld gedoneerd hebben) daarmee in kunnen stemmen!! Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Veel liefs, Sanne

• 15 Mei 2008 - 16:39

Marion En Kees:

Lieve Sanne,

Natuurlijk wisten we al dat je ontzettend goed aan het nadenken was over de projecten. Niet zomaar ergens aan beginnen, maar weten waarom je het doet en vooral ook kijken naar de toekomst. En dan lezen we je verhaal en zien dat je "denkpartij" zeer stevige keuzes en zeer mooie projecten op heeft geleverd. Niet anders verwacht overigens. Nu nog fijn alles afronden, overdragen aan je "opvolgers" en dan mag Bavel weer een beetje in beeld komen.

Veel en vooral lieve groetjes uit Bavel

• 15 Mei 2008 - 17:39

Michiel:

Mooie projecten, je kunt zien dat je er goed over hebt nagedacht. Misschien dat je ook voor jou een shirtje kunt bedrukken, dan kan je mijn kamer schoonmaken :-). Veel plezier en succes de laatste weken.
    X Michiel

• 15 Mei 2008 - 18:30

TiM:

Dag Sanne!
    Goed bezig, joh! Wat zal je het hier in Nederland saai vinden straks. Bereid je maar voor op stakingen in het OV omdat de chauffeurs maar 2% loonsverhoging krijgen in plaats van 3%. En meer van dat geneuzel. Holland op zijn smalst. Waar jij zit zijn ze al blij als ze kunnen rondkomen.
    Ben heel benieuwd naar de verhalen (dit zijn ook wel verhalen, maar als we het van jou zelf horen is het vast indrukwekkender).
    Kus: Tim

• 15 Mei 2008 - 18:36

Joan En Seb:

hallo Sanne,

wat goed dat je zoveel projecten hebt uitgedacht of uitgebouwd. Ze hebben in Ghana zeker veel plezier aan je beleefd.
    In je verhaal klinkt door dat het een fantastische periode is geweest waar je veel aan hebt. Ook de foto's (met name die bij dit verhaal) zijn heel mooi.

Succes nog in je laatste weken in Ghana!

• 15 Mei 2008 - 19:23

Angelo:

Ha die Sanne, leuke foto's en mooie projecten waar je mee bezig bent! Goed joh wat je allemaal doet....!!
    Hier alles ok , en wat Tim zegt klopt: wat hebben we het hier toch eigenlijk goed als je jouw relaas zo leest.

Heel veel succes nog en tot binnenkort weer!

Groetjes angelo

• 15 Mei 2008 - 20:49

De Negertjes:

Hoi Sanne
    Wat ga je er geweldig tegenaan.Jou kennnende steek je er de laatste week nog zoveel energie in dat ze je daarna op kunnen rapen, maar wel met een tevreden gevoel zul je dan huiswaarts keren.In die rugzak van ervaringen past bijna niets meer in, zoveel indrukken doe je op. Bij ons gaat alles zijn gangetje maar tegenover jouw leven daar lijkt het onderhand wel saai hier. Nog heel veel succes met de projecten waar goed over nagedacht is. Groetjes

• 15 Mei 2008 - 22:11

Myrthe:

Hey Sanna!!

Heb je zelf ook al een mand gevlochten? (; Ik wil het ook wel leren, haha (al was ik niet echt van plan een single mother te worden :p)... Nou, geniet nog van je laatste weekjes, voor je het weet ben je weer in het koude Nederland, waar het de afgelopen weken eindelijk warm was, maar het voor jou vast heel koud zal zijn :p. En oja, maak je maar niet druk, mama en Michiel praten al weken over niets anders dan over de primitieve douche die nog in de achtertuin geïnstalleerd moet worden en de emmer die nog op zolder gezet moet worden en de schorpioenen die we nog moeten vangen voor in je bedje... Maar komt vast allemaal goed! (;

Heeeeeeeeeeeel dikke kus en ik probeer je nog te bellen, hopen dat het nu wel lukt.

• 16 Mei 2008 - 05:04

Gonnie:

Super hoe je het allemaal bedacht hebt voor die lieve mensen daar ,je zult wel even af moeten kicken als je daar bij je eigen familie vertrekt ,je droom ,waar je als klein meisje al steeds over nadacht is uitgekomen ,heb je al nieuwe dromen of wensen in je hoofd?

• 16 Mei 2008 - 17:30

Arnoud En Gonnie:

Hallo lieve Sanne,
    Keilief hoor die kaartjes aan Bas, Maartje, Merlijn en aan ons...Dat je daar nog de tijd voor kunt en wilt nemen....
    Dit is geen grapje: Het wordt ten zeerste gewaardeerd!!! Dikke KUS!!!

• 17 Mei 2008 - 20:08

Petra:

Hoi Sanne,
    Ik heb vanavond alle foto's nog eens bekeken, wat geweldig die Olifanten ! Daarnaast je laatste verhaal over je projecten gelezen. Wat heb jij goede en creatieve ideeen voor je projecten. Dat zijn inderdaad zaken waaraan men echt wat heeft. Veel succes nog de laatste weken want het einde gaat in zicht komen.
    Groetjes, Niki, Liam, Hans en Petra

• 18 Mei 2008 - 09:02

Toine Jansen:

Ik moet me schamen dat ik lang niets heb laten horen. Maar bij deze wens ik je nog heel veel succes met de laatste afrondingen. We hebben het momenteel ook druk met de harmonie Het Spanjaardsgatconcerten en uitrukken voor jubilea. Alles is verder oke in Bavel

groetjes Toine Jansen

• 18 Mei 2008 - 16:13

Han En Ineke:

Leuke projecten goed over nagedacht.
    We zullen onze bijdrage ook storten kunnen de mensen die de projecten voortzetten er ook mee verder kunnen .
    Geniet nog een paar weekjes daar en een goede reis terug toi toi

• 19 Mei 2008 - 19:16

Esther:

Wat heb jij goede keuzes gemaakt om het geld aan uit te geven. Waanzinnig! Goed over nagedacht, meerdere doelgroepen en ook de insteek dat ze er iets voor terug moeten doen, vind ik erg goed. Gaaf om weer foto's te zien bij de verhalen. Wat een indrukwekkende reis en stage ben jij aan het maken zeg. En wat zal het afscheid je dadelijk zwaar vallen. Maar de gedachten om straks je familie weer te zien en Stijn in je armen te sluiten, moet ook zalig zijn. Geniet van je laatste weken en bedankt voor je verhalen tot nu toe, want jij bedankt wel steeds iedereen aan het eind van je bericht, maar jij bedankt dat je deze waanzinnige ervaringen met ons wilt delen. Ik heb echt het gevoel dat ik ook in Ghana ben geweest!

Liefs Esther

• 19 Mei 2008 - 20:21

Karin Van 't Westein:

Beste Sanne, wat is de tijd snel voorbij gegaan! Sterkte de komende dagen met het afscheid nemen. Fijn je binnenkort weer te zien, de thee staat klaar. Groeten, ook aan Sacha, Karin.

• 19 Mei 2008 - 20:21

Jenny:

Hoi Sanne,

Zo te lezen gaat het behoorlijk goed met je projecten! Ik vind het ook goed van je dat je zo goed hebt nagedacht over de projecten waarin je je sponsor geld wilt steken. Echt goede projecten!

Liefs Jenny

• 20 Mei 2008 - 08:21

Trude:

Sanne,
    Fijn dat je zoveel met je geld kon doen! Je kon dicht bij de mensen waarvoor je kwam goed doen en ook verder om je heen. Geweldig! Een uitdrukking van Frans is goed doen doet goed. Je hebt wat gedaan en wat achter gelaten: zo kunnen er nog veel mensen wat hebben aan je oefeningen. Al met al een tijd die je je hele leven niet meer vergeet en je hier in Nederland een beetje anders om je heen laat kijken.
    Groetjes ook van Tim, Trude.

• 20 Mei 2008 - 12:18

Miran:

He lieve Sanne,
    Ik kan alleen maar aansluiten bij alle lof die de bovenstaande schrijvers al hebben laten blijken. Heel goed nagedacht en echt de juiste projecten gekozen om daar een beter bestaan te kunnen realiseren. Paul de leeuw zingt het al over die steen die hij heeft verlegd in een rivier op aarde, Volgens mij heb jij complete bergen verzet! Je mag enorm trots zijn op jezelf, je hebt het toch maar mooi geflikt!!! De toekomst begint bij jezelf (bij de kinderen) helemaal goed! Tot gauw,

veel liefs Miran
    Ik denk dat ik maar een shirt ga laten drukken met
    'Sanne makes a difference!'

Veel succes nog en geniet van die laatste dagen, je hebt veel om op terug te kijken.

• 20 Mei 2008 - 14:21

Andre:

Hoi Sanne

Prima keuzes gemaakt door wel te investeren maar niet zomaar geld te geven aan iets wat maar tijdelijk is
    Misschien teveel vanuit onze cultuur gedacht maar daar is niets mis mee een beetje kruisbestuiving van beide culturen
    Succes en nog veel plezier de laatste tijd aldaar en tijd kijk spoedig

groetjes Andre

• 20 Mei 2008 - 17:17

Dion En Marielle:

He Sanne,

Wat heb je weer een prima daad verricht daar zeg: echt mooie projecten en zeker goede keuzes gemaakt!!
    Geniet nog van je laatste weekjes daar, hopelijk wordt het afscheid nemen daar niet te moeilijk (want ik lees dat je je aardig thuis voelt daar) enne..... we zien je graag weer in het Bavelse verschijnen (gezond en wel)!!

Groetjes,

Dion en Marielle

• 20 Mei 2008 - 18:17

Eva:

Hey Sanne,

Wat een mooie projecten heb je uitgekozen. Geniet nog van je laatste weekjes, sterkte met het afscheid nemen. De tijd vliegt voorbij.

Tot snel, ben benieuwd naar alle verhalen en foto's.

Liefs, Eva