GEDULD OEFENEN!!! - Reisverslag uit Bavel, Nederland van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu GEDULD OEFENEN!!! - Reisverslag uit Bavel, Nederland van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu

GEDULD OEFENEN!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Februari 2008 | Nederland, Bavel

Hallo allemaal,

Wat leuk om al de eerste reacties te lezen! Leuk dat jullie geïnteresseerd zijn en mijn website volgen.

Het wordt maar eens tijd voor een update, want er gebeurt weer veel. Allereerst mijn eerste contact met Ghanezen, namelijk op de ambassade in Den Haag om mijn visum op te halen. De week ervoor had ik netjes alles ingevuld en afgegeven, zodat het enkel nog een kwestie van ophalen was. Ik verwachtte dat het een bezoekje van 5 minuutjes zou worden, maar dat viel flink tegen. Ten eerste beginnen ze pas om 11.00 uur met het uitdelen van de visa, terwijl ze om 10.00 uur opengaan. Stond wel ergens aangegeven dus dat was een foutje van mij, maar het is toch vervelend als je daar om 10.30 uur staat en het paspoort gewoon voor je neus op je ligt te wachten. Er werd mij verteld dat ik om 11.00 uur terug kon komen aan het loket om mijn “bonnetje” in te leveren. Kom ik daar om 11.00 uur (ik durfde geen minuut eerder), blijkt dat de andere mensen die ondertussen waren gekomen wél hun bonnetje in hadden mogen leveren, dus nu lag ik onderop de stapel. HEEL FIJN… En terwijl ik samen met vele andere mensen in een kamertje wacht op het visum, wordt ons vrolijk medegedeeld dat de mensen die een visum aan komen vragen voor gaan (tja.. dat levert natuurlijk geld op!). Dus wie een uur later binnenkomt krijgt voorrang!?? Maar goed, ik maar geduldig wachten met mijn leesboekje en tussendoor wat verhalen aangehoord van mensen die al eerder in Ghana zijn geweest. Ondertussen vertrekt er toch een aantal mensen met het visum in de hand, toevallig (???) allemaal Ghanezen. Tja, nu weet ik als blanke ook hoe het voelt om gediscrimineerd te worden! Om 11.45 uur merkte één van de werknemers op dat ik toch al heel lang zat te wachten, dus hij zou het voor mij gaan regelen. Ik pakte alvast mijn tas, wat achteraf niet nodig was omdat hij er uiteindelijk toch nog een half uur voor nodig had om mijn visum te halen. Om 12.15 uur stond ik buiten; bijna 2 uur gewacht op iets wat gewoon in het kantoortje klaar lag.. Maar goed; ik was weer een stukje dichter bij Ghana, en heb bovendien kunnen wennen aan het Ghanese begrip “tijd” (oftewel: GEDULD OEFENEN!!).

Gelukkig gaan er ook dingen wél voorspoedig; het regelen van mijn bankzaken, het aanschrijven van mogelijke sponsoren, het kopen van alle benodigde spullen (mam, nog bedankt voor het helpen sjouwen van de 5 (!) volle tassen), het sturen van de brieven naar vrienden en kennissen, het halen van de laatste inentingen en de cholerastempel, het leren slapen met oordopjes in (tegen de moskeeën om 05.00 uur ’s ochtends en de daarop reagerende honden) en tenslotte het lezen van de nodige boeken voor de lessen op school. Dit alles gaat nu erg voorspoedig, en mijn actiepuntenlijstje wordt steeds korter.

De komende weken nog de laatste dingen kopen, zaken regelen en opdrachten voor school voorbereiden. Maar ik zal deze tijd vooral besteden aan het nog even genieten van alles hier; een warme douche, heerlijke boerenkoolstamp met rookworst (hè Michiel :-)) en alle lieve mensen die ik straks zal moeten missen!

Liefs, Sanne


  • 12 Februari 2008 - 10:11

    Arnoud:

    Geduld is een schone zaak, Chana is dus een zeer schoon land en jij gaat een mooi avontuur tegenmoet.Wie draagt daar al die tassen? Je weet toch dat je maar een bepaald gewicht mee mag nemen in het vliegtuig...of heb je een ticket voor een vrachtvliegtuig? Zal ik ook een keertje voor je koken?...een soort galgenmaal....of bak ik straks de welkomthuistaart? Succes verder met wat nog moet...

  • 12 Februari 2008 - 11:35

    Cocky:

    hey Sanne,
    Jaja, het begint steeds dichterbij te komen he..Lijkt me erg spannend, maar voooral heel leuk wat je gaat doen!Ben stiekem wel een beetje jaloers op jullie hoor! nou iig succes met de laatste voorbereidingen en ik zal je site zeker in de gaten houden! Liefs

  • 15 Februari 2008 - 18:06

    Cathry:

    Heey,

    Dankje voor je smsje. Oh het wordt aftellen geblazen!!!! Ik wens je echt een kei gave tijd daar in Ghana en blijf je verhalen via de site volgen!

    Groetjes cathry

  • 17 Februari 2008 - 22:22

    Jenny:

    Hey Sanne,

    Je had me zelf al veel verteld over Ghana maar ook leuk om te lezen! Ik ben heel benieuwd naar de verhaaltjes die nog gaan komen! En ik ga je zeker sponsoren! (wel een studentenbijdrage vrees is :S)

    Kus Jenny

  • 23 Februari 2008 - 19:12

    Paul:

    We zullen je missen bij de Harmonie, maar in ieder geval veel succes in Ghana, en dat je er veel van kan leren, en ik vindt ik het goed dat je het ook doet om anderen te helpen.
    Laat maar weten wanneer we met de harmonie op het vliegveld je met muziek kunnen verwelkomen.... LOL

    Succes,

    Groetjes, Paul


  • 24 Februari 2008 - 19:39

    Miriam:

    sanne alvast een hele fijne reis toegewenst
    Ik je reis proberen te volgen

  • 27 Februari 2008 - 22:41

    Annet:

    hoi Sanne,

    Zo, een lange reis voor de boeg?
    Zag het bij Saskia staan, dus even snel een reactie.
    Heel veel plezier daar in het verre Ghana, geniet van de ervaringen en indrukken die je gaat opdoen!!!

    Heel veel plezier daaro
    Gr. Annet

  • 02 Maart 2008 - 09:22

    Thom En Trudy:

    Hoi Sanne
    Nog 1 weekje en dan gaat het echt gebeuren. Na al die voorbereidingen moet je er nu toch echt wel zin in krijgen.
    Geniet van alle dingen om je heen en heel veel succes daar in Ghana.
    Wij blijven je steeds volgen.
    Groetjes, veel liefs en een heel goede reis met een warm onthaal daar, en veel succes met het project.
    De Negertjes

  • 03 Maart 2008 - 16:56

    Joyce Crusio:

    Heej lieve Sanne,
    En hoe gaat het met de allerlaatste voorbereidingen? Het moet nu onderhand wel een beetje klaar zijn denk ik? Geniet deze week nog even lekker van het hollandse eten, je vrienden, je gezinnetje en natuurlijk van Stijn! Maak er nog een super leuke week van, dan kan je met een gerust hart naar het verre Ghana!Als je geen verhaal meer op de site zet voor je weggaat, moet je nog maar eventjes mailen als je daar tijd voor hebt, want ik wil natuurlijk wel de laatste vorderingen horen!
    Liefs Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Samen met een vriendinnetje (Sascha) mag ik 3 maanden ontdekken hoe het is om te leven en te werken in Bolgatanga, Noord Ghana. Dit doe ik in het kader van mijn afstuderen voor de opleiding fysiotherapie.

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 78189

Voorgaande reizen:

09 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: