Een Nederlands meisje in een Ghanees paradijsje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu Een Nederlands meisje in een Ghanees paradijsje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu

Een Nederlands meisje in een Ghanees paradijsje

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 April 2008 | Ghana, Bolgatanga

Het weekend was inderdaad zo fantastisch als dat ik voorspeld (en gehoopt) had. Vrijdagochtend vanaf het busstation vertrokken we in de trotro richting Tamale. Een rit van 2,5 uur op ieniemienie kleine zitplaatsen (en dat terwijl de gemiddelde Ghanese vrouw toch een iets breder achterwerk heeft dan wij) met onze benen opgetrokken en de tassen onder onze voeten gepropt. Gelukkig stonden de raampjes wagenwijd open, zodat we de nodige frisse lucht door onze haren en over onze kletsnatte rug kregen. Ach.. het heeft ook wel wat!

In Tamale aangekomen hebben we wat afgereisd tussen het Meet Africa kantoor en de immigratiedienst om ons visum te kunnen verlengen. Gezellig met 6 mensen (exclusief bestuurder) in 1 taxi door de drukke straten van Tamale, om vervolgens door alle steegjes te zoeken naar het juiste gebouw. Maar eenmaal daar gekomen ging het erg voorspoedig; de mensen waren zeer vriendelijk en werkten vlot mee! En dat op een vrijdagmiddag. Ik kreeg het nog wel even aan de stok met een politieagent wegens straatvervuiling. In Ghana staat op alles wat je koopt “keep the city clean”, maar ze zijn vergeten dan ook ergens vuilnisbakken neer te zetten. Met als gevolg dat dus iedereen zijn afval op straat dumpt. Dit vind ik toch maar niets, dus ik gooi het altijd netjes in de goot aan de kant van de weg. Hetzelfde deed ik in Tamale, maar daar zijn dus schijnbaar wel vuilnisbakken (weten wij veel!!?) en dus kreeg ik een boze agent achter me aan. Gelukkig begreep hij het wel toen ik vertelde dat ik in Bolgatanga woon en mocht ik gaan, wel nadat ik beloofd had het NOOIT weer te doen ;-)

En om 16.00 uur lagen we dan eindelijk in het heerlijke zwembad!! Het was wel weer even wennen om in iets anders dan mijn eigen zweet te zwemmen. Maar wat was het fijn om die lange broek uit te kunnen doen, het plakkerige shirt van mijn lijf te trekken en vervolgens lekker af te koelen. Het beeld in het zwembad is trouwens erg grappig, want de meeste Ghanezen kunnen helemaal niet zwemmen. Het ondiepe gedeelte is dus echt propvol en de strook van het “diepe” wordt alleen gevuld met niet-Ghanezen! En met een stel lefgozers dat indruk op ons wil maken met salto’s (dat kunnen ze dan weer wel), maar vervolgens spartelend en proestend aan de kant probeert te komen. Sommigen hadden daar een oplossing voor gevonden en droegen een paar van die prachtige oranje zwembandjes om hun armen. Verstandig, maar toch een erg raar gezicht bij een knul van 25 jaar. En die boxershorts à la zwembroeken vallen ook niet echt in de categorie “dress to impress”. Maar goed, we hebben ons om dit alles natuurlijk wel weer prima vermaakt!

’s Avonds heerlijk Westers gegeten, gedouched (ik heb wel 3 keer mijn haar gewassen; de eerste keer om het schoon te maken, de tweede keer om het minder stug te maken, en de derde keer omdat ik het gewoon heerlijk vond weer eens mijn haar onder een douche te kunnen wassen!), en geslapen in een stevig en groot bed. Helaas wel een paar keer gestoken door de muggen, dus ik hoop dat ik daar geen last (= malaria) van ga krijgen. De volgende dag was nog heerlijker dan de dag ervoor; uitslapen, goed ontbijt, hele dag in en rond het zwembad gelegen, goed gesnoept, weer ontzettend goed gegeten en in ons fantastische kamertje geslapen. Het voelde die dag echt als een paradijsje; wat een luxe allemaal!!!

En zondagochtend was het dan helaas weer tijd om terug te reizen naar Bolgatanga. Dit keer was er nog wel genoeg plaats in de bus, dus zaten we lekker luxe. Wat zijn we toch verwend.. En de bus vertrok nog ruim op tijd ook, namelijk om 10.10 uur. En dit terwijl de vertrektijd eigenlijk 11.00 uur zou zijn, wat in de praktijk toch snel 11.30 uur betekent. Wij vonden het prima, totdat we er achter kwamen dat de 2 nieuwe vrijwilligers ook op deze bus gezet zouden worden maar er dus nog niet in zaten. Geen probleem; we wijzen de chauffeur de weg naar het Meet Africa kantoor en daar kunnen ze alsnog instappen. Zoiets kan dan ook echt alleen maar weer hier!!

Eenmaal terug in Bolgatanga was ik toch weer blij terug te zijn. Het is er veel rustiger dan in Tamale, en ik weet er mijn weg te vinden. En toen mijn zusje Sweety me om mijn nek vloog en bleef kroelen (“I missed you!!!”) verscheen er ook bij mij een gigantische lach op mijn gezicht. En met haar volgende cadeautje voelde ik helemaal weer dat ik “thuis” was:

“One, two,
I like, like you!”.

Lieve allemaal, blijf reageren op mijn website, en blijf mailtjes, sms’jes en brieven sturen want ik ben er echt ontzettend blij mee. Het is zó fijn te merken dat er mensen met me mee reizen, geïnteresseerd zijn en me laten weten dat ze aan me denken! Dat doet me echt enorm goed!!!

Liefs, Sanne

  • 15 April 2008 - 17:22

    Marion:

    ik zie je bij de sterren!
    veel liefs en kussen.

  • 15 April 2008 - 17:38

    Joyce:

    Wat fijn, zo'n relax en verwen-weekendje! Dat heb je daar af en toe echt wel even nodig! Heb je je mail ontvangen van mij en de meiden? Hoelang doet een brief er ongeveer over om naar je toe te komen?
    xxx

  • 15 April 2008 - 17:45

    Marion:

    ik zie je bij de sterren!
    veel liefs en kussen.

  • 15 April 2008 - 17:46

    Myrthe:

    Een zusje van een Nederlands meisje in een Ghanees paradijsje in een Tilburgs paradijsje... Ik denk dat als je terug komt je alles hier ook snel als een paradijs ervaart :). Ik ga ook snel lieve rijmpjes uit mijn hoofd leren ;). Alhoewel, Sanne whiehoe, I like you too! :p

    Dikke kus

  • 15 April 2008 - 19:26

    Stijn:

    Dat van de politie had je niet verteld :shock: Ik ben blij dat je een heerlijk verwenweekend hebt gehad. Had je wel verdiend na het ziek op bed liggen.

    Kus

  • 15 April 2008 - 19:32

    Han En Ineke:


    Hallo daar wel leuk voor je dat verwenweekend wie weet doet stijn dat ook voor je als je terug bent succes met de laaste lootjes gaat je stage nog naar wens? Groetjes en toi toi

  • 16 April 2008 - 07:42

    Cathry:

    Hey Sanne,

    Wat fijn dat je weer opgeknapt bent. Dat zwemmen zal wel heerlijk zijn geweest. De volgende keer met een fles op je rug??;)
    Geniet nog lekker in Ghana en hopelijk maak je nog veel leuke dingen mee:).

    Groetjes Cathry

  • 16 April 2008 - 07:45

    Pim Verheijen:

    Hoi Sanne,
    Nog een verrassing na jouw heerlijke weekendje. De Lionsclub Breda-Host schenkt ten behoeve van jouw project €500,- Doe er nuttige en leuke dingen mee. Ik zal zorgen dat het snel wordt overgemaakt want anders is het mosterd na de maaltijd.
    Heel veel succes. We horen graag hoe je project is verlopen.

    Groetjes,

    Erna en Pim.

  • 16 April 2008 - 12:29

    Miranda:

    He Meissie,

    Wat klinkt dat zalig!! Maar inderdaad zo'n warm welkom doet je ook goed.
    We like and miss you too!

    liefs Miran

  • 16 April 2008 - 17:51

    Jenny:

    Na regen komt weer zonneschijn :) en hopelijk ga je nog veel meer leuke weekenden en dagen beleven

    kus

  • 16 April 2008 - 18:28

    Dion & Mariëlle:

    Ha straatvervuiler. Doe je thuis toch ook niet? In Dorst overigens geen probleem ;-)
    Fijn om te horen dat je weer bent opgeknapt!

    Volgens mij ben je na dit lekkere weekend weer helemaal klaar voor de 2e helft van je avontuur!!

    Succes daar, enne geniet er van!!

  • 17 April 2008 - 06:01

    Rob Van Uden:

    Wat prachtig: dat Sweety je op deze manier om je nek vloog. Zo kom je toch een beetje thuis in dat verre dorp in Afrika. Lijkt me een beeldje om nooit meer te vergeten.

  • 17 April 2008 - 12:08

    Stasia:

    Fijn om te lezen dat je zo genoten hebt van je weekendje uit. En dat je zo kunt genieten van simpele dingen als je haren wassen! Iedere dag kijk ik of er weer wat nieuws op je website staat en leef mee met al je avonturen.
    Geniet van alles wat je ziet en meemaakt.
    liefs

  • 17 April 2008 - 15:37

    Linda:

    heej Sanne!

    Fijn om te lezen dat het weer helemaal goed gaat en je zo'n fijn weekeind gehad hebt!! zoiets kan je enorm goed doen he?!
    hel veel plezier en suc6 verder en ik blijf je verhalen volgen!

    liefs Linda

  • 18 April 2008 - 10:55

    Jack Maas:

    Hoi Sanne,

    Een geweldig avontuur met ups en downs.
    Je schrijft geweldig. Straks verzamelen en bundelen ( en evt. uitgeven) lijkt me zo gek nog niet.
    Geniet van deze ongetwijfeld fantastische (levens)ervaring.
    Wellicht is 't een leuk idee om Sweetie in Oktober over te laten komen. Maken we er een onvergetelijke internationale BIM van.

    Groetjes,

    Jack
    x

  • 18 April 2008 - 17:32

    Lieneke :

    Hee San,
    Nou het duurde misschien dan wel even die busrit, maar je hebt er wel lekker relaxed kunnen vertoefen! Toch leuk dat ze je in Bolgatanga zo hebben gemist (voelt dan toch een beetje als thuiskomen)! We houden contact en probeer zoveel mogelijk je berichtjes te lezen, want zoals anderen ook al zeggen.. je schrijft echt ontzettend leuk, grappig en boeiend! Lees graag je nieuwe berichten!
    Liefs Lien

  • 18 April 2008 - 20:42

    Petra Van Den Broek:

    Ha die Sanne, het blijft heel leuk om je verhalen te lezen. Heel vervelend dat je zo ziek bent geweest....... maar ook daar ben je weer boven op gekomen. Houd je taai, Niki en Liam vragen nu regelmatig wanneer komt Sanne weer terug.......
    Doeiii van ons allemaal

  • 19 April 2008 - 08:38

    Arnoud:

    Lekker hoor, dat weekendje...Lig je nu weer ouderwets in je eigen zweet te zwemmen? Hier wil de warmte maar niet komen, spreek je contactpersoon vanavond eens aan als je naar boven kijkt....Hij zorgde tenlotte ook voor regen, dus..xxx

  • 19 April 2008 - 17:35

    Loes Bastiaansen:

    Hoi Sanne,
    Ten eerste ben ik blij dat je je weer beter voelt. Dat zijn vast hele moeilijke dagen geweest.

    Ik heb weer enorm genoten van je verhalen.
    Op deze manier beleven wij het ook allemaal een beetje mee. Heel erg leuk.

    Het project, waar jullie mee bezig zijn, vind ik prachtig. Een grote meerwaarde voor de fysiotherapie. Sanne, je bent hartstikke goed bezig.

    Ook al ben je druk met het project, zorg ervoor dat je blijft "GENIETEN"

    Warme groetjes van Loes Bastiaansen

  • 19 April 2008 - 20:14

    Arnoud:

    Loes,...waar is ten tweede???

  • 21 April 2008 - 09:11

    Sonja Van Sambeek:

    Ha,Sanne
    Fijn om te lezen dat je een tof weekend hebt gehad.Zo zie je maar naar het ziek zijn zal het goed kom in het zuidafricaans.Geniet er van want voor je het weet ben je terug in ons dorpje.

    groetjes en have fun sonja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Samen met een vriendinnetje (Sascha) mag ik 3 maanden ontdekken hoe het is om te leven en te werken in Bolgatanga, Noord Ghana. Dit doe ik in het kader van mijn afstuderen voor de opleiding fysiotherapie.

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 78178

Voorgaande reizen:

09 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: