Mijn grootste vorm van cultuurshock; lees en lach - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu Mijn grootste vorm van cultuurshock; lees en lach - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu

Mijn grootste vorm van cultuurshock; lees en lach

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 April 2008 | Ghana, Bolgatanga

Afgelopen week was een erg ‘gewone’ week, tenminste vergeleken met de afgelopen weken. Ik heb gewoon 5 ochtenden gewerkt in het ziekenhuis, ik heb gewoon iedere avond gegeten (het goede nieuws is dat ik voortaan alleen nog maar rijst krijg en niet meer deel hoef te nemen aan de TZ-feesten wat ik absoluut niet weg krijg!), ik voel me gewoon goed en het was gewoon gezellig met de vrijwilligers. Alleen een week geen internet, en áls het er wel was dan lag de stroom er weer af of ging het internetcafé verbouwen.. Maar vandaag is het dan toch gelukt!!

Omdat ik dan niets specifieks kan vertellen over de afgelopen dagen, nu dan maar eens een aantal leuke anekdotes uit de afgelopen weken in Ghana. Dit heeft vooral betrekking op mijn grootste cultuur-shock; het gemiddelde opleidingsniveau hier. Daar schrik je echt van!! Zo zie ik dat bijvoorbeeld al in mijn gezin; kinderen van 15 jaar die moeite hebben met splitssommen van 10 (dus 9+1 en 8+2 en 5+5 en 3+7 etc.) of het vinden van synoniemen voor Engelse woorden (zoals wij het woord ‘praten’ ook uit kunnen leggen met ‘kletsen’, ‘vertellen’, ‘converseren’, ‘verhalen’, ‘een gesprek voeren’, etc.). Nou, lees en lach (al is het vaak om te janken…):

1) We gaan eten bij Sandgarden en meestal duurt het dan wel anderhalf uur voordat het eten er is. Eén van de vrijwilligers (Toon) bestelde champignonsoep. Na anderhalf uur hadden wij inderdaad ons eten, maar geen soep. Dat gebeurt wel vaker; van SAMEN eten hebben ze hier niet echt gehoord. Na een half uur echter nog niets, en nog een half later zat Toon nog steeds te wachten op zijn soep. Bij navraag werd gezegd dat de soep toch écht niet vergeten was (wel dus…) maar dat het wat langer duurde omdat er een probleem was met de champignonnen. Maar er werd ons verzekerd dat er toch echt wel champignonnensoep was. Nog een tijdje gewacht, en toen kwam het bord eraan! Ik maakte nog de grap “zul je zien dat het tomatensoep is”, en ja hoor… het was tomatensoep met een paar champignonnen erin.. Toon was in staat het terug te geven, maar om half 4 heb je toch echt wel honger. Dus toch maar de lepel erin gestoken en geprobeerd ervan te genieten. Toen kwam het mooiste van allemaal; de rekening. De soep was namelijk duurder dan op de kaart stond aangegeven, want Toon had niet gewone tomatensoep maar tomatensoep mét champignonnen gekregen. En dat is een extra ingredient en dat kost dus geld!?!?!? We sloegen steil achterover van deze opmerking en hebben de ober toch maar verteld dat hij dat mooi kon vergeten!

2) Een volgende keer eten we bij Swap en daar is de bediening over het algemeen sneller, beter, en klopt de rekening ook bijna helemaal. Dat scheelt een hoop frustratie, dus we betalen graag een beetje meer. We leggen het geld voor de drank uit en de ober haalt het op. Er komt geen rekening, maar dat is wel vaker. Ze zijn allang blij als wij het voor hen uitrekenen. Prima, betaald zou je zeggen. Na een half uur (ja… een HALF UUR!!!) komt de ober vragen hoeveel we betaald hebben. Gekke vraag, hoe moeten wij dat nú nog weten?? Dus we vragen of er een probleem is met de rekening. Het antwoord is “nee”, maar of we willen zeggen hoeveel we betaald hebben. We vertellen hem dat alle drankjes betaald zijn, waarop hij zegt dat hij geld tekort komt. Tja, misschien is ‘ie het weer onderweg verloren?!! (Dat was namelijk de vorige keer :-)). Dus ik vraag hem of het misschien niet handiger is om éérst te kijken of dat het totaalbedrag klopt voordat hij het meeneemt naar binnen. Achteraf kunnen we het natuurlijk niet meer weten!! Nee, dat begreep hij toch echt niet… En hij bleef wachten of we het geld betaalden. Hebben we natuurlijk (wederom) niet gedaan, waarop hij uiteindelijk toch maar boos terug liep.

3) Twee van onze vrijwilligers, Laura en Toon, geven biologie-lessen op een middelbare school. Daar krijgen ze geregeld vragen van leerlingen, zo ook over het verschil tussen blanke en donkere mensen. Niet gek als je les krijgt van een blanke. Zo was er eens een vraag geweest aan een leraar Engels, waarom de mensen in het Westen het beter hebben dan in Afrika. Het antwoord was dat “ blanken betere en snellere hersenen hebben en daardoor slimmer zijn, en dat de Afrikanen er dus niets aan kunnen doen dat ze het minder goed hebben, want zo is het nu eenmaal geregeld in de natuur”. Daar kun je met je verstand toch niet bij??! En dat is dan een docent! Als het altijd zo gaat hoop je gewoon dat de 1040-uren norm hier in Ghana in ieder geval NIET gehaald wordt!

Nou, ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen genieten maar tegelijkertijd de frustratie voelen. Hopelijk tot snel weer (als het internet en de stroom mee zitten). Momenteel is er geen water, dus het is altijd wat ;-)

Liefs, Sanne



  • 20 April 2008 - 17:52

    Barbara:

    Nou nou.. het is me wat daar:P Grappig.. maar de frustratie is te begrijpen!
    Tenminste ik heb een hekel aan slechte horeca!

    Ik mail je snel weer eens ;)
    Liefs

  • 20 April 2008 - 17:52

    Arnoud:

    Wat een gewoon verhaal...dik onder je normale niveau....je begint een echte Ghanese te worden,je bent erg goed bezig dus...Pas maar op dat je bij terugkomst in Nederland geen inburgeringscursus moet gaan volgen...

  • 20 April 2008 - 18:01

    Stijn:

    Leuk om de foto's van het compound te zien met je gastmoeder en de kids! Heb je al ruimte in je koffer gemaakt voor Sweety en Blessing? Ongelofelijk om voor te stellen dat Margareth maar twee jaar ouder is dan jij. Eindelijk de beloofde foto van jou in je cloth op de site. Je lijkt daarin al een echte Ghanese op je huidskleur na dan :lol:

    Liefs en x

  • 20 April 2008 - 18:47

    Han En Ineke:


    Hoi Sanne leuke foto"s ook van je pleegmoeder neem ik aan.Dat het niveau niet zo hoog is daar ligt ook omdat het een derde wereld land is geen geld voor school. Moet het ook hebben van vrijwillergers net als jij.Erg goed van je dat je daar ook je steentje bijdraagt.Nu nog een paar weekjes en bent weer thuis succes en toi toi

    groetjes

  • 21 April 2008 - 04:34

    Gonnie:

    Hoi Sanne ,wat een prachtige foto van jou zeg ,heel je gezicht straalt ,die moet kamergroot afgedrukt worden hoor ,fijn dat je zo thuis bent daar met zo een gewone week ,en de tijd gaat maar verder ,groet Gon

  • 22 April 2008 - 13:41

    Silvie Bastiaansen:

    Hoi Sanne!

    Wat een ongelofelijk leuke verhalen kan je schrijven! Ik heb ze nu allemaal gelezen en ze zijn echt super!

    Nog ontzettend veel plezier daar en ik blijf je verhalen volgen!

    groetjes Silvie xxxx

  • 24 April 2008 - 10:49

    Andre:

    Hoi Sanne

    Eindelijk eens er voor gaan zitten om je vele mooie verhalen te lezen
    Ik vermoed dat het allemaal heel indrukwekkend is en heel goed dat je vanuit je gevoel om eens een ander deel vande werled te zien nu naar ghana bent gegaan.
    Ik hoop dat je stagedoel ook aansluit misschien iets om weer eens over te schrijven
    De tijd vliegt en je bent inderdaad al weer op de helft dus geniet van alle ervaringen en indrukken maar dat komt wel goed denk ik

    Groetjes en tot ziens lezens etc
    Andre

  • 24 April 2008 - 18:15

    Eva:

    He Sanne

    Hier dan eindelijk ook een berichtje van mij!
    Leuk je verhalen allemaal te lezen! Wat een belevenis en zie je nu wel dat het allemaal goed komt.
    Ik ben eigenlijk best wel jaloers en trots op je als ik dat mag zeggen!
    Hier is het allemaal dan maar saai. Werken, voetballen, minder weer, maar wel bijna wat vrije dagen, dus dat is weer positief.

    Geniet nog van die paar weken, want het is zo voorbij!

    Veel liefs,
    Eva

  • 25 April 2008 - 05:18

    Lydia:

    Ha Sanne,
    Leuke foto's, en wat zie je er goed uit!!
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Blijf genieten.
    Kus, Lydia

  • 26 April 2008 - 17:17

    Wilma En William:

    Heey Sanne, volgen je nog steeds maar reageren niet op elk verhaal. Zijn leuk om te lezen. Hier eindelijk ook lekker weer.Morgen gaan we voor twee weken op vakantie dus voorlopig even radiostilte vanuit deze kant. Hoop dat je daar ondertussen nog vele leuke, leerzame en mooie ervaringen krijgt. Ook veel succes met het inhoud geven aan je project.
    Groetjes van ons en de kids,
    Wilma en william

  • 27 April 2008 - 18:41

    Angelo:

    Ha die Sanne.....
    Leuk om je ervaringen (hoewel soms beetje frustrerend :-) ) te lezen....
    We zijn nu op bezoek bij Marion en Kees , ons internet ligt er nog steeds uit, dus ik gebruik gelijk de internet-mogelijkheid!!
    Paar dagen Limburg in het vooruitzicht...

    Dikke X en knuffel van Jup

    Lydia en Angelo

  • 28 April 2008 - 11:41

    Vinsent En Carina:

    Hee Sanne,
    idd een hele cultuurshock, maar het heeft natuurlijk wel weer zijn charmes!
    Zo'n ander leven daar, niet te geloven! Ik lees al een tijd je berichtjes, en iedere keer verbaast het me weer!

    Geniet er nog maar van, voor je het weet ben je weer in dat koude kikkerlandje!

    gr Vinsent en Carina

  • 28 April 2008 - 15:10

    Arnoud:

    Hallo Sanne,
    Gonnie & Tom zijn nu in India...Als bij de Ghanezen het internet een keer wel werkt, kun je hun volgen op www.tomengon.waarbenjij.nu.
    Gegroet.

  • 29 April 2008 - 02:15

    Petra En Jeroen:

    Hey Sanne,
    Leuk joh om je verhalen te lezen en de foto's erbij te zien.
    Heeeel veel plezier nog, geniet er lekker van.

    Groetjes Petra en Jeroen

  • 29 April 2008 - 17:09

    Esther:

    Hé Sanne,

    Het is alweer even geleden dat ik op je site heb gekeken en dat was gelijk te zien. Ongelooflijk hoeveel jij al hebt geschreven. Ik bedacht me dat ik daarom maar beter eerst een berichtje naar jou kon schrijven en dat ik daarna al je verhalen lees, want daar ben ik wel een avondje zoet mee. Komt goed uit nu Tom in India zit hoef ik mij tenminste niet te vervelen ;-)
    Héél veel plezier weer verder!

    Liefs Esther

  • 29 April 2008 - 18:19

    Esther:

    Ik ben biiiijjj!!...

    Ongelooflijk te beseffen dat jij daar zit en dit allemaal meemaakt. Ik geloof niet dat ik dat zal kunnen. Zo primitief allemaal. Ik heb grote bewondering voor je!

  • 30 April 2008 - 11:06

    Dorene:

    Hey Sanne,

    Leuk om al je verhalen te lezen. Maar goed dat je alles kunt delen op internet. Als je alles steeds maar in je koppie zou moeten opslaan, dan zou je echt over lopen.
    Veel plezier nog!

    Groetjes, Dorene

  • 30 April 2008 - 15:48

    Joan En Seb:

    hallo sanne,
    je verhalen en anekdotes zijn leuk en boeiend, je maakt veel mee en dat is altijd meegenomen. Hier in Nederland is het koninginnedag en maakt men zich druk om Jan Smit die weer schijnt te kunnen zingen.
    In Ghana hebben ze denk ik wel iets anders aan hun hoofd. Als er maar stroom en water is, dan ben je al een heel eind.
    Heb je al veel (ex)Nederlandse auto's gezien in Ghana? er rijden er in Ghana veel rond die in Nederland zijn afgedankt. Zo is er daar altijd wel wat bijzonders te zien, we zijn jaloers op je.
    groetjes
    joan en seb

  • 30 April 2008 - 15:57

    Joan En Seb:

    hallo sanne,
    je verhalen en anekdotes zijn leuk en boeiend, je maakt veel mee en dat is altijd meegenomen. Hier in Nederland is het koninginnedag en maakt men zich druk om Jan Smit die weer schijnt te kunnen zingen.
    In Ghana hebben ze denk ik wel iets anders aan hun hoofd. Als er maar stroom en water is, dan ben je al een heel eind.
    Heb je al veel (ex)Nederlandse auto's gezien in Ghana? er rijden er in Ghana veel rond die in Nederland zijn afgedankt. Zo is er daar altijd wel wat bijzonders te zien, we zijn jaloers op je.
    groetjes
    joan en seb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Samen met een vriendinnetje (Sascha) mag ik 3 maanden ontdekken hoe het is om te leven en te werken in Bolgatanga, Noord Ghana. Dit doe ik in het kader van mijn afstuderen voor de opleiding fysiotherapie.

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 78179

Voorgaande reizen:

09 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: