Na zonneschijn komt… REGEN!!! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt… REGEN!!! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sanne Geerts - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt… REGEN!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

23 Maart 2008 | Ghana, Bolgatanga

Eindelijk is het dan zover! De lucht zag er al een tijd wat donker en bewolkt uit, de wind begon af en toe echt op te komen, en toen gebeurde het; het begon te regenen!! Nou ja, noem het maar gerust spoelen, gieten, stortregenen of gewoon “met bakken uit de lucht komen”. En dat op die golfplaten daken, dat wil wel lekker klinken! Er vallen hier echt geweldig grote druppels; van de 30 seconden buiten (de kleren van de kinderen hingen aan de waslijn) ben ik echt doorweekt. Maar ik vind het heerlijk! De kinderen genieten er ook van; ze dansen in de regen en worden er helemaal blij van. Ongeveer hetzelfde effect als dat sneeuw op ons in Nederland heeft; het is iets bijzonders. En de volwassenen lopen met pannen op en neer, want dit is natuurlijk gemakkelijk water verzamelen. Ik wil ze graag helpen maar daar willen ze niets van weten. Tja, wat doe je dan als echte klaag-Nederlander: lekker droog binnen gaan zitten! Het is ook nooit goed…

Echt afkoelen doet het helaas nog niet, maar gelukkig is er door mijn gastfamilie een ventilator voor me geregeld. Ik was er eerst zelf voor gegaan maar als blanke betaal je natuurlijk veel meer! Het is hier sowieso een raadsel met het geld, ook voor de Ghanezen want sinds kort is het betaalsysteem verandert. Wat eerst 10.000 cedi was, is nu 1 cedi en dat schijnt erg moeilijk te zijn voor de meeste mensen. Zo werd mij verteld dat het huren van de ventilator 1,50 cedi zou kosten per maand (geen geld, maar ook daar is hier geen peil op te trekken), bleek het 15 cedi te zijn. Dat is toch ruim 10 euro! Ik zou er een nachtje over slapen maar mocht ondertussen wel de ventilator gebruiken. Tja, dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.. Ik heb heerlijk geslapen en zelfs mijn dekentje over me heen gelegd omdat het frisjes werd aan m'n rug. Het is niet te geloven :-) Die ventilator blijft dus!!!

Vanochtend ben ik meegegaan naar de kerk. Het begon rond 09.45 uur met een bijbelstudie waarbij gedeelten van de bijbel werden voorgelezen en casussen werden voorgelegd. Bijvoorbeeld of en hoeveel geld je moet geven aan de kerk, en of en hoe vaak je naar de kerk moet gaan als je wilt dat God je lief heeft. Uiteindelijk was de moraal van het verhaal dat je moet delen wat je kunt, dat je moet geven wat je kunt missen, dat we goed voor elkaar moeten zorgen en dat je ontvangt wat je geeft. Maar dan meer verpakt rondom God, in plaats van je naasten zoals dat naar mijn gevoel bij ons meer is (heb ik goed opgelet Rob??). Wel bijzonder om mee te maken, en ik heb heel belangrijke en wijze dingen gehoord! Daarna was het tijd om de kerk in te gaan. Het is een soort zaal (officieel een schoollokaal volgens mij) met allemaal stoelen. Iedereen zoekt een plaatsje en dan kan het beginnen. Allereerst is er voor wie wil de gelegenheid te vertellen over zijn ervaring met God. Bijvoorbeeld een vrouw die bang was haar kindje te verliezen tijdens de bevalling omdat het in een stuitligging lag en vervolgens gebeden had tot God dat het goed met haar en het kindje zou komen. Het kindje is gezond ter wereld gekomen en de vrouw maakt het ook goed. De verhalen worden afgewisseld met liederen; wie wil kan naar voren komen en de microfoon pakken om een lied in te zetten. Vervolgens proberen de toetsenist en drummer dit muzikaal te begeleiden. Als iedereen een beetje is "opgewarmd" gaan ze staan en wordt er gedanst. En ja.. uiteindelijk moet ook ik er aan geloven. Tussen een groep vrouwen sta ik voor in de zaal mijn rondjes te draaien en vooral erg snel van de ene op de andere voet te springen, want het dansen gaat erg vlot hier. De mannen zorgen voor het handgeklap en de vrouwen voor de aanmoedigingskreten. Het is echt een heel feest; iedereen lacht, danst en zingt uit volle borst mee met de liederen. Dit alles wordt afgesloten met de (1 uur durende) preek van de pastor, die vergeet dat zijn stemvolume hard genoeg is om zonder microfoon te spreken. Het lijkt wel een show van de stand-up-comedians, alleen wordt er niet gelachen maar aandachtig geluisterd. Stil is het echter niet, want bij alles wat de pastor zegt wordt er heftig gereageerd; "Halleluja", "Yeah", en "Amen". Het is prachtig om te zien hoe de mensen er in opgaan en vooral met hoeveel passie ze hun geloof uitoefenen. Uiteindelijk is het 13.15 uur voordat ik de kerk weer uitloop :-) Maar ik ben blij dat ik dit eens mee heb mogen maken, en het was toch wel extra bijzonder omdat het nu Pasen is.

Ik heb ook wat filmpjes gemaakt en ik zal volgende keer proberen die op mijn website te plaatsen. Dan kunnen jullie meegenieten!!

Zo, best een goed te lezen verhaal dit keer, toch ;-) Ik lees met erg veel plezier jullie berichten dus blijf ze alsjeblieft plaatsen. Het is fijn om de leuke dingen te kunnen delen en nog fijner om van jullie te horen als het minder goed gaat hier. Het geeft echt een hoop energie!!

Liefs, Sanne

  • 23 Maart 2008 - 15:49

    Kees:

    lieve Sanne,

    Al weer een mooi verhaal: ik kan het lezen van al die prachtige verhalen net bijhouden maar geniet er ook veel van. Het gaat je goed merk ik en dat doet goed.

  • 23 Maart 2008 - 15:56

    Marion:

    hallo lieverd,

    weer heerlijk genoten van je verhaal, je brief is weer onderweg.
    veel liefs.

  • 23 Maart 2008 - 16:11

    Niki Geerts:

    hoi, sanne

    je verhalen zijn wel prachtig
    michiel heeft gister op mij en liam geppast. maar vin je het leuk

    ik mis je
    niki

  • 23 Maart 2008 - 17:18

    Michiel:

    Hey Sanne, voor het eerst hoor ik dat mensen blij kunnen zijn met regenen :-). Veel plezier de komende dagen en ook heel veel succes.
    Groetjes Michiel.

  • 23 Maart 2008 - 17:18

    Michiel:

    Hey Sanne, voor het eerst hoor ik dat mensen blij kunnen zijn met regenen :-). Veel plezier de komende dagen en ook heel veel succes.
    Groetjes Michiel.

  • 23 Maart 2008 - 17:58

    Arnoud:

    Deze keer ben ik het eens met je vader: ook ik lees tussen de regels door dat het goed met je gaat, fijn!!! Kan ik vannacht eens doorslapen, want de afgelopen nachten ben ik regelmatig opgestaan om even in de sterrenhemel te turen...en opa is blijkbaar weer in staat om alles te horen, gezien de regen..
    Hier lag vanochtend sneeuw, wij hadden dus een witte Pasen...

  • 23 Maart 2008 - 18:26

    Gonnie:

    je ziet het wel eens op t.v. dat zingen en dansen in de kerk ,lijkt me een superhappening om mee te maken en dan ook te zien hoeveel geloof er is onder hen,wat leef je toch intensief zeg ,ook fijn dat het slapen nu beter gaat ,ook dat zorgt voor energie en dan kan je alles beter hebben ,dus al met al gaat het opwaarts met je ,heerlijk hoor ,hier is het koud en sneeuwerig ,echt gek om mee te maken met pasen ,wij hebben het gevierd met alle kinderen en merlijn ,een heerlijk ventje hoor ,nu is het avond en alles is weer in rust ,hoop dat jij ook weer heerlijk slaapt en geniet van de nieuwe dag ,al een zesde deel is voorbij ,de tijd vliegt ,kus Gon

  • 24 Maart 2008 - 12:05

    Cathry:

    Heey Sanne,

    Weer een erg leuk verhaal om te lezen!!
    Mijn brief is onderweg naar je en ik hoop dat ie op tijd aan komt;).

    Groetjes Cathry

  • 24 Maart 2008 - 12:42

    Cees En Lian,:

    Dag Sanne,

    Door het slechte weer hier hier heb ik vanmorgen al je berichten door gelezen (pff).Hetgeen wat je meemaakt lijkt me een groot spannend avontuur. Geniet ervan
    een veel succes en energie.

  • 24 Maart 2008 - 13:10

    Jenny:

    Hey Sanne,

    Leuk om je verhalen te lezen en om te lezen dat je je draai aan het vinden bent.

    xx Jenny

  • 24 Maart 2008 - 13:57

    Tom En Esther:

    Hé Sanne,

    Wat maak jij een indrukwekkende tijd mee. Het is leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Het is bijna beeldend en met zoveel gevoel hoe jij schrijft, dat het bijna voelt alsof we er bij zijn. Erg fijn dat je een ventilator hebt, de zweetdruppeltjes liepen bij ons tijdens het lezen al bijna over de rug.
    We blijven je volgen! Veel plezier weer verder.

    Liefs Tom en Esther

  • 24 Maart 2008 - 16:02

    Lydia En Angelo:

    Lieve Sanne,

    Vrolijk pasen!
    Even snel bij Seb en joan de laatste berichtjes gelezen..ons internet heeft nog steeds kuren...Leuk hoor om je belevenissen te lezen!!!Het is net of ik een film zit te kijken!!
    En van Marion hoor ik natuurlijk ook de high lights!We hebben gezellig 1e paasdag gebrunched met Marion, Kees en Michiel.
    We hebben ook wat sneeuw jouw kant opgestuurd, ik hoop dat het niet teveel afkoelt onderweg...
    Lekker genieten, en proberen die dingen te den die jij wil doen!!
    Dikke kus, lydia

    Ha die Sanne....Mijn eerste berichtje op je site )ziet er goed uit trouwens!)
    Leuk om je belevenissen te lezen, hebben ze ook mayo bij de frietjes trouwens ....
    Met ons alles goed....Vond het erg lief dat je belde op mijn verjaardag!!!
    Dikke knuffel, ook van onze bruine boef, en heel veel ontdekken en genieten!
    XXX, angelo



  • 24 Maart 2008 - 21:01

    Gosia:

    Hoi Sanne,

    Heb al je berichten net op je site gelezen, wat kan jij goed schrijven zeg. Je hebt geen foto's meer nodig om je een beeld te kunnen vormen.
    Wij hebben zondag ook vrij lang in de kerk gezeten (eerst gezinsviering en daarna de doop van Guusje en Lynn, maar kunnen niet tegen jouw tijden op.
    Veelsucces daar en ik weet zeker dat je je daar goed redt.

    Liefs...

  • 24 Maart 2008 - 21:36

    Rob Van Uden:

    Ik merk dat je daar in Ghana in ieder geval goed heb opgelet in de kerk ;).
    Ik zie er naar uit om er met je op door te praten. Goed om te lezen dat met Pasen ook voor jou de zon ging schijnen, want het is een verhaal geworden, waar je enthousiasme vanaf straalt.

  • 26 Maart 2008 - 10:16

    Linda:

    heej Sanne!
    Wat leuk om te lezen hoe het je allemaal vergaat! Dat je de eerste tijd last hebt van dipjes en huilbuien is heel normaal hoor! De ontvangst in de familie is idd een beeje anders dan waar we op hopen maar het is en blijft Ghana...nu wordt het alleen maar leuker en leuker!
    Af en toe verlang ik best terug naar het leven in Ghana (vooral als ik hier door de regen eh hagel heen fiets).
    Geniet van alles wat je meemaakt, ziet en doet!
    Veel liefs,
    Linda

  • 26 Maart 2008 - 12:43

    Myrthe:

    Lieve Sanne, ben een paar daagjes computerloos en loop meteen tachtig verhalen achter!! Ik zit nu achter een Frans toetsenbord, dus erg snel gaat het typen niet. Gisteren heb ik met Dennis in een kerk die ontzettend hoog in de hemel rijkte een kaarsje voor je aangestoken. En volgens mij heeft het wel geholpen...

    Lieve San, ik denk aan je en mail je snel weer. Een heel dikke kus uit Parijs!

  • 26 Maart 2008 - 13:28

    Miranda:

    He meisje,

    Ik hoorde van jullie ma dat je een ventilator had jihaaa!! Heerlijk om weer eens in een 'normale' temperatuur te kunnen slapen. Ik was haar tegengekomen bij de sportschool. Wat is ze toch trots op je enne wij ook hoor!! Hier gaat alles goed, sneeuw met Pasen is wel even een vreemde gewaarwording maar ja.

    Tot mails

    liefs Miran

  • 26 Maart 2008 - 13:43

    Bianca Hesdal:

    Hey Sanne,
    Leuk om al je verhalen te lezen! Het lijkt me inderdaad erg moeilijk de eerste dagen. Alles nieuw en zo anders dan hier. Maar wel een super gave ervaring en zo te lezen gaat het steeds beter. Veel plezier!
    Groetjes Bianca

  • 26 Maart 2008 - 13:46

    Marion:

    hoi lieverd, fijn he, dat zoveel mensen met je meeleven, en jouw gebeurtenissen zo mee kunnen maken.
    veel liefs!!

  • 26 Maart 2008 - 16:20

    Arnoud:

    Klopt!!! zusje

  • 26 Maart 2008 - 16:44

    Gerard Noordermeer:

    Hoi, Sanne.
    Ik kreeg vandaag van je vader het adres van jouw site, en ben onmiddellijk met veel plezier alle verhalen van jou gaan lezen. Wat een geweldige ervaring is dat om zo maar ineens in een volstrekt onbekende cultuur terecht te komen, en dan in je uppie in een gastgezin. Geniet er met volle teugen van (met soms alle tegenstrijdige gevoelens bij jezelf) Ik blijf genieten van jouw verhalen.

    Groetjes
    gerard noordermeer

  • 27 Maart 2008 - 17:15

    Loes Bastiaansen:

    Hoi Sanne,
    Geweldige verhalen en erg indrukwekkend.
    Leuk om op deze manier een beeld te krijgen van je belevenissen daar. Ook de foto's zijn erg leuk. Sanne ik vind het heel knap wat je daar allemaal doet. Petje af hoor. Heel veel succes en vooral heel heel veel genieten!!!

    groetjes loes Bastiaansen

  • 28 Maart 2008 - 15:47

    Wendy Mol:

    Hoi Sanne,
    Erg leuk om je verhaal te lezen!
    Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar dat ga ik zeker doen!
    Nog heel veel plezier en succes daar!

    Groetjes Wendy en Denny.

  • 29 Maart 2008 - 15:04

    Lieneke:

    Lieve Sanne,

    Ik ben blij te horen dat het allemaal erg goed met je gaat! Je mag gerust boos op me zijn dat ik pas zo laat een berichtje plaats, sorry! Maar... gelukkig heb ik tijd gevonden en heb alle verhalen gelezen! Hele mooie belevenissen, ik kon lezen dat het elke keer wat beter ging en ondanks een kleine tegenslag voel je je er al best wel thuis! Ben blij dat je er een goed gevoel bij hebt en ik zal ze blijven lezen. Vind het zelf ook leuk om wat van die cultuur te mogen proeven! Wel gek hoor dat ons vijfde bendelid een heel end hiervandaan zit!
    Veel plezier en ik laat snel weer iets van me horen!
    Liefs Lien

  • 30 Maart 2008 - 10:07

    Kees Hamers:

    Hallo Sanne,

    In Breda regent het ook weer...zo'n druilerige zondagmorgen, je kent ze wel. Over anderhalf uur begint NAC-Feyenoord. Maar hier wordt helaas niet op het ritme van de regen gedanst.

    Het ga je goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Samen met een vriendinnetje (Sascha) mag ik 3 maanden ontdekken hoe het is om te leven en te werken in Bolgatanga, Noord Ghana. Dit doe ik in het kader van mijn afstuderen voor de opleiding fysiotherapie.

Actief sinds 23 Jan. 2008
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 77951

Voorgaande reizen:

09 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: